مجمع وبلاگ نویسان شهرستان کازرون

پاتوقی برای تبادل اندیشه و انتشار و مطالب وبلاگ نویسان شهرستان کازرون

مجمع وبلاگ نویسان شهرستان کازرون

پاتوقی برای تبادل اندیشه و انتشار و مطالب وبلاگ نویسان شهرستان کازرون

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۸ دی ۹۳، ۱۵:۰۰ - انجمن متخصصین کازرون
    ممنون
نویسندگان
پیوندها

سفری به باکو (8)

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۴۶ ب.ظ

وبلاگ کشکول زائر نوشت


شب را در منزل یکی از بچه های مشت آقا که اتفاقاً طلبه هم بود گذراندیم . منزلش تقریباً نوساز و در حاشیه شهر بود که حیاطی بزرگ داشت.میگفت که خانه را باتفاق برادرش با هم ساخته اند(بنا کرده اند) و ظاهراً در امور ساخت خانه و .. اقوام نزدیک با هم همکاری داشتند و جزء وظیفه خود میدانستند. نکته ای که در ساخت خانه های آذری متفاوت از خودمان دیدم این بود که کف اطاقها از زمین عموماً فاصله داشت و بجای سرامیک و موزائیک کلاً با چوب پوشیده شده بود (ظاهراْ بخاطر رطوبت بسیار زیاد زمین اینگونه طراحی و اجراء میشوند). از نظر تزئینات داخلی ساختمان عموماً بسیار ساده و بی تکلف و خیلی معمولی میساختند و حتی در خیلی از موارد پرده ولوستر و.. هم وجود نداشت و حتی در آپارتمان هایشان هم همین گونه بود . ولی از نظر نمای بیرونی و ظاهر ساختمان تقریباً سنگ تمام می گذاشتند و جلوه های زیبایی از ساختمانها را میشد دید.  یکی از دوستان آذری میگفت که خانه های ایران مثل کاخ هستند . عکس منزل ما را که در موبایل بهش نشون دادم میگفت مثل کاخ است. میزبان ما "جمیل"نام داشت و بیش از حد سیگار میکشید و بارها از طرف یوسف و من مورد ارشاد بی نتیجه قرار گرفت.

آن شب بندگان خدا برای پذیرایی از ما سنگ تمام گزاردند مخصوصاً اینکه بعد از چند روز بالاخره با غذای گرم پذیرایی شدیم و برنج را بمقداری البته کم سر سفره دیدیم. دستشان درد نکند بمن که حسابی حال داد."جمیل" نیز در منزلش پرورش مرغ و ماکیان داشت . او تصمیم گرفت که زمانیکه ما بخواهیم به ایران برگردیم با ما به ایران بیاید و بقصد زیارت به مشهد مقدس برود که من استقبال کردم و البته یوسف به ترکی بهش گفت که دوستم میگوید مشروط به اینکه در ماشین سیگار نکشی؟ و ظاهراً اون بیچاره هم پذیرفته بود.

خلاصه فردا صبح با یکی دیگر از بچه های محل بنام "جیحون" عزم مناطق و مکانهای دیدنی اطراف کردیم که منجمله به جایی بنام " یانار داق" رفتیم . جیحون بسیار از یانار داق تعریف میکرد که مکان عجیبی است و روزانه بسیار بازدید کننده خارجی دارد و... پس از گذر از چند شهر بسمت بیابانی رفتیم و در جاده فرعی با تابلوی بسیار بزرگی که به آذری نوشته بود "Yanardağı " به محوطه ای وارد شدیم که نگهبان داشت و هزینه ورودی نسبتاً بالایی هم میگرفتند .

خانمی بعنوان راهنما کنار ما قرار گرفت با لباس فرم مخصوص و شروع کرد به توضیح دادن که اینجا نقطه عجیبی از کره زمین است که از دل صخره آتش بیرون می آید و هزاران سال قدمت دارد و خاموش نشده و زردشتیان جهان سالی یک مرتبه برای دیدن این آتش مقدس در اینجا جمع میشوند و ... بسیار برای این محل هزینه شده بود در سینه کوه مقابل با سنگهای تزئینی کلمه یانار داق را خیلی بزرگ چیده بودند به سبک دهکده هالیوود در آمریکا !! و پلکان در دل کوه با ساختمانهای متعدد و تعدادی فروشگاه و.. خلاصه جلوتر که رفتیم فکر میکنید با چه مواجه شدیم؟ دقیقا" با این تصویر:

بله درست دیده اید یک شعله آتش که از دامنه یک تپه شعله ور شده!!! مات و مبهوت ماندم .ما در جنوب ایران سمت خوزستان بسیار از این گونه شعله های حاصل از اشتعال گاز از زمین دیده ایم و بی تفاوت از کنارش عبور کرده ایم و حالا اینجا این آتش اینهمه مشهور شده و اینهمه جاذبه گردشگری برایش ساخته اند و از سراسر دنیا برای دیدنش می آیند و میروند. کاری جز افسوس خوردن نمیشد کرد.حیفم اومد اینهمه راه که اومدم و این هزینه ورودی که دادم .بیش از آتش نگاهم به گردشگران خارجی بود که با حیرت به آتش مینگریستند و چپ و راست عکس میگرفتند.

بله این همه موهبت خدادادی و آثار باستانی چند هزار ساله که ما در ایران داریم و بعضاْ بر اثر بی مبالاتی خود و بی مسئولیتی مسئولان تخریب میشود و از بین میرود و هیچ استفاده از آن نمیشود و اما در کشوری مثل آذربایجان از این آتش ناچیز اینهمه تبلیغات و جاذبه ساخته بودند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۵
وبلاگ نویس کازرونی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی